10 سال از وقتی که الگوریتم پنگوئن گوگل معرفی شد، میگذرد. این الگوریتم یکسری بهروزرسانی داشته و به بخشی از الگوریتم مهم گوگل تبدیل شدهاست. در بیشتر مفاد، گوگل داعیه مینماید که اکثری از لینکهای بیچگونگی آنلاین را نادیده می گیرد؛ ولی همچنان مراقب الگوهای غیرطبیعی مانند PBN، تبادل پیوند و پیوندهای خروجی غیرطبیعی میباشد. اکنون خوب میباشد مطالعه کنیم الگوریتم پنگوئن در سئو چه تأثیراتی داراست.
الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟
در سال 2012، گوگل بهطور قانونی «بهروزرسانی الگوریتم Web Spam» را فعالسازی کرد که بهشکل خاص لینکهای اسپم و لینک و پیوندهای غیرطبیعی درست شده را آیتم مقصود قرار میدهد.
الگوریتم Web Spam ابعاد از روش توئیت مت کاتز (Matt Cutts) که در آن فرصت مدیریت تیم Web Spam گوگل بود، بهتیتر بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن به طور رسمیً شناخته شد. گوگل به طور رسمیً الگوریتم Web Spam را پنگوئن اسمگذاری کرد. هیچ برهان قانونی دربارهی اینکه این نام از کجا آمده هست، نیست.
پیش از الگوریتم پنگوئن، وسعت پیوندها نقش مهمی در سکوبندی صفحه های هنگام خزیدن (Crawl)، ایندکس (Index) و تجزیه و بازرسی (Analyzed) بوسیله گوگل داشته می باشد. لذا پیش از الگوریتم پنگوئن در بهینه سازی اصلی نبوده که از کجا، چطور و چقدر لینک و پیوند اخذ می کنید. این فرمان منجر میشد در هنگام جایگاهبندی کاوش، صفحات بیچگونگی در موضع برتری نسبت به آنچه می بایست باشند، ظواهر شوند.
چرا الگوریتم پنگوئن لازم بود؟
جنگ و همت گوگل برای چگونگی ذیل نتیجه ها، با الگوریتم پاندا شروع شد و الگوریتم پنگوئن یک دستیار عالی برای نزاع با این نزاع بود. این الگوریتم یک جواب و مبادرت اصلی برای فرآیند عوض کردن حاصل گوگل از روش ساخت لینک کلاه سیاه بود.
مت کاتز در کنفرانس SMX سال 2012 میگوید:
ما به آن چیزی نگاه میکنیم که برای رویارویی با محتوای معدود چگونگی پیاده سازی گردیدهاست. این فرمان بوسیله الگوریتم پاندا آغاز شد، البته متوجه شدیم که همچنان مقدار متعددی Spam (هرزنامه) وجود دارد که الگوریتم پنگوئن برای تقابل با آن پیاده سازی شد.
غرض این الگوریتم تهیه نمودن کنترل بیشتر و کاهش اثربخشی تکنیکهای تشکیل داد لینک و پیوند Spam و پیوند های سیاه و سپید بود. پنگوئن با فهم و پردازش لینکهای خروجی که از سایتهای دیگر تحت عنوان بک لینک و پیوند اخذ میشد، همت کرد کهاین باور را پیدا نماید که لینکهای طبیعی، دارای اعتبار و مرتبط که به آنان اشاره کردهاند، به وبسایت مقصد محرک می دهند. در واقع تشخیص میبخشید که حقیقتا تارنماها دوست دارند به وبسایت مقصد جایزه بدهند یا این که این پیوندها بوسیله وبسایت مبدا درست شده و خریدنی نبوده می باشد.
الگوریتم پنگوئن در بهینه سازی تنها با لینکهای فرنگی راز و کار دارااست؛ به لینک و پیوندهایی که به تارنما ما داده گردیده، نگاه مینماید و کاری با لینک و پیوند های خروجی تارنما ندارد.
تأثیرات اول الگوریتم پنگوئن
طبق آمارهای گوگل، هنگامی که الگوریتم پنگوئن اولین بار در آوریل سال 2012 راهاندازی شد، بیشتراز 3 درصد از حاصل کاوش را زیر تأثیر قرار بخشید. الگوریتم پنگوئن ورژن 2.0، چهارمی بهروزرسانی (با فعالسازی نخستین) خویش را در ماه مه 2013 منتشر کرد و به طور تقریبً 2.3 درصد از مجموع درخواستها را زیر تأثیر قرار بخشید.
گفته می شود در هنگام راهاندازی، دو مبادرت کلاه سیاه را گزینه مقصود قرار داده میباشد، البته همراه با اینها طرحهای گوناگون لینک و پیوندسازی و باصرفهسازی بیشتراز حد عبارات کلیدی را گزینه مقصود قرار داده میباشد. طرحهای گوناگون لینکسازی، یک اصطلاح میباشد برای طرزهای ایجاد کرد لینک و پیوند غیرطبیعی، اخذ لینک و پیوندهای کلاه سیاه (بک لینکهای بیچگونگی و بی بها)، تبادل لینک و پیوند، خرید بک پیوند و بقیه راههای اخذ لینکهای غیرطبیعی که گوگل فهرستی از آنانرا تنظیم نموده است.
فعال سازی اول الگوریتم پنگوئن گوگل با غرض تشخیص محتواهایی که بیش تر از حد از کلمات کلیدی استفاده میکردند بوده میباشد. همینطور پنگوئن آن مجال با الگوریتم پاندا که بیشتر بهتیتر الگوریتم چگونگی محتوا و وبسایت در لحاظ گرفته میشد، مرتبط شد.
بهروزرسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل
از هنگامی که الگوریتم پنگوئن گوگل در سال 2012 فعال سازی شد، تعدادی بهروزرسانی داشته است. به همین دلیل انتظار می رود که یک سری ترفند دیگر بهتیتر بهروزرسانی الگوریتم ناشناخته در تاریخ تصویب گردیده باشد.
الگوریتم پنگوئن ورژن 1.1: 26 مارس 2012
دراین بهروزرسانی، تغییری در الگوریتمها صورت نداده میباشد؛ بلکه تغییرات مرتبط با بهروزرسانی داده های داخل الگوریتم میباشد. اینترنتسایتهایی که جریمه شدند، شروع به پاکسازی طرح های متفاوت لینک و پیوند سازی کردند و لینک و پیوندهای غیرطبیعی خویش را از در بین بردند. با این هم اکنون تارنماها رو به بهبود بودند. تارنماهایی که در اولِ فعال سازی شناسایی نشدند، درین بهروزرسانی شناسایی گردیده و جریمه برای آنها در لحاظ دریافت شد.
الگوریتم پنگوئن ورژن 1.2: 5 اکتبر 2012
بهروزرسانی مرتبط با داده ها دیگری بود، این بهروزرسانی بر عبارتهای کاوش لهجه انگلیسی و فی مابینالمللی تأثیر گذاشت.
الگوریتم پنگوئن ورژن 2.0: 22 مه 2013
این ورژن از نگاه فنی توسعه یافته خیس از ورژنهای پیشین بود و شیوه تأثیر الگوریتم پنگوئن را بر حاصل کاوش تغییر تحول داد. پنگوئن ورژن 2.0 حدود 2.3 درصد از جستجوهای انگلیسی و بقیه لهجهها را به تناسب پایین تأثیر قرار داد.
الگوریتم پنگوئن ورژن 2.1: 4 اکتبر 2013
فقط بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن که در به عبارتی سال انجام شد و 1% از جستجوها را پایین تأثیر قرار بخشید؛ در حالی که هیچ توضیح قانونی از سمت گوگل وجود نداشت. اطلاعات نماد میدهند که بهروزرسانی الگوریتم به ورژن 2.1، در عمیق خیس نگاه کردن به اینترنتسایتها و ارتقاء دقت خزندهها بوده و توسعه و گسترش خوبی داشته است. همینطور تجزیه و آنالیز بیشتری دربارهی اینکه طرح های لینک و پیوند سازی و لینکهای اسپم وجود داراست یا این که نه، اجرا داده می باشد.
الگوریتم پنگوئن ورژن 3.0: 17 اکتبر 2014
در حالی کهاین بهروزرسانی گران قدر نامیده می شد، در واقع یک بهروزرسانی دیگر از اطلاعات بود. اشخاصی که زیر تأثیر بهروزرسانی های گذشته بودند، به آنها اذن بازیابی و جبران را میبخشید، در حالی که اکثری از اشخاص به طرح های لینک و پیوند سازی اسپم ادامه دادند و از تأثیرات پیشین فرار کردند، با این بروزرسانی، تأثیرات و تغییراتی را در وبسایت مشاهده کرده و متضرر شدند.
پیر فار (Pierre Far) کارمند گوگل، این موضوع را در پروفایل گوگل (Google+ Profile) خویش تأیید کرد و اعلامکرد: نشر این بهروزرسانی یکسری هفته ارتفاع می کشد و همینطور 1 درصد از جستجوهای انگلیسی را نیز زیر تأثیر قرار میدهد.
الگوریتم پنگوئن ورژن 4.0: 23 سپتامبر 2016
به طور تقریبً دو سال پس از بهروزرسانی ورژن 3.0، واپسین بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن راهاندازی شد. بزرگترین تغییر تحول این بود که الگوریتم پنگوئن، بخشی از الگوریتم اساسی گوگل شد.
هنگامیکه یک الگوریتم بالاتر رفته و به بخشی از هسته تبدیل میشود، به این مضمون وجود ندارد که همت الگوریتم عوض شده میباشد یا این که ممکن میباشد به شدت تغییر تحول نماید، بهاین مضمون است که ادراک گوگل از الگوریتم عوض شده خیر خویش الگوریتم. در واقع این گزینه ذکر مینماید تجزیه و نظارت و پردازشهای گوگل قادر خیس می شود و این الگوریتمها به یاری الگوریتمهای مهم میروند تا توجه و درک گوگل بیشتر گردد.
در حال حاضر به طور همزمان با هسته گوگل الگوریتم پنگوئن، اینترنتوب سایتها و لینک و پیوندها را در حین حقیقی و واقعی رسیدگی مینماید. این بدان معناست که شما میتوانید تأثیرات آنی لینک و پیوند سازی خویش را ملاحظه کنید. پنگوئن ورژن جدید لینکها را جریمه نمیکرد بلکه آنهارا بی ارزش میکرد.
به عبارتیطور که اورده شده است، داده ها قانونی و یا این که تجارب های فردی در ارتباط جریمه های الگوریتمی مرتبط با لینکها هنوز وجود دارااست. داده ها منتشرشده بوسیله متخصصین بهینه سازی در سراسر فقیه و همینطور کاهش مرتبهبندی از روش پوشه Disavow، پس از ورژن 4.0 الگوریتم پنگوئن این اعتقاد و باور را تقویت نموده است.