استراتژی محتوا نرم افزارای مدون میباشد که در آن از محتوا (صوتی، بصری یا این که نوشتاری) برای استخراج به هدف ها تجاری حصولوکار استفاده میشود. یک استراتژی محتوای پیروز، مخاطبان غرض را جذب و حتی بعد از خرید نیز آن ها را درگیر مینماید. به عنوان مثال در صورتی غرض استحصالوکار شما ارتقا آگاهی از مارک میباشد، چهت نیل بهاین غرض، ممکن میباشد یک استراتژی محتوا که بر بهینه سازی تمرکز دارد، برای افزایش بازدید اینترنتوبسایت، دستیابی نتیجه ها بهتر در موتورهای کاوش (SERP) و ارتقا ترافیک به سمت تولیدها یا این که سرویس ها خویش، تدوین فرمائید. طبق داده های عددی تارنما Hubspot حدود 70 درصد از بازاریابان به صورت فعال در بازاریابی محتوا سرمایهگذاری مینمایند، به این ترتیب ساختوساز یک استراتژی محتوایی بهتر، برای رقابت، بسیار مهم و حیاتی است. با این مقاله یار باشید تا تماما با استراتژی محتوا و فرایند پیادهسازی آن آشنا گردید.
مراد از استراتژی محتوا چیست
درصورتیکه درپی این میباشید که اینترنتتارنما شما هم از نظر یوزرها و هم از لحاظ گوگل، تحت عنوان یک وبسایت با ارزش شناخته شود و یوزرها بیشتری را جذب وب سایت خویش فرمایید، مستلزم یک استراتژی بهتر و جامع محتوا میباشید. این استراتژی، یک راهنما و نقشه خط مش برای ساخت و ساز و توزیع اشکال محتوا در یک دستیابیوکار با غرض جذب استفاده کننده است. هدف این استراتژی، جواب بدین پرسش است که چه محتوایی را چه گونه بایستی تشکیل داد کنیم و چرا؟
این استراتژی یکی مهمترین اجزای استراتژی بازاریابی دیجیتال میباشد؛ چون تعیین مینماید که قصد دارید با مخاطبان خویش، کجا، چه وقتی و به چه شکل، رابطه برقرار نمائید. این مورد بسیار بزرگخیس از فهرستی از پوستهها و موضوعات میباشد و مشمول پرسونای خریدار، نقشه سفر مشتری، تقویم محتوا و ... میگردد.
ولی برای ساخت محتوای عالی، نیاز به فرصت و هزینه می باشد؛ بدین ترتیب چه پستهای وب لاگ را برونسپاری فرمائید یا این که ویدیوها را خودتان ایجاد کرد کنید، داشتن یک اپلیکیشن سازمانیافته چهت نیل به نتایجی که می خواهید، بسیار اصلی هست.
تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوایی
استراتژی محتوا یک سطح فراتر از بازاریابی محتوا است و مشتمل بر فرایندها و عملهای مرتبط با ساخت یک کمپین بازاریابی محتوا میشود. در واقع بازاریابی محتوا، خویش کمپینی است که استراتژی محتوا آن را نرمافزارریزی نموده است. میقدرت ذکر کرد کهاین استراتژی به بازاریابی محتوا یاری و آن را هدایت مینماید و بازاریابی محتوا نیز استراتژی محتوا را بهبود و پیشرفت میدهد.
برای حصول نتیجه ها بهتر، هم به هر دو نیاز داریم. به صورت خلاصه استراتژی محتوا یک عمل تجاری سطح فراتر از بازاریابی محتوا میباشد؛ و نقشه راهی است که بازاریابی محتوا را هدایت مینماید. استراتژی محتوا عمل «برنامهریزی» می باشد که مشمول کل پروسه و سیاستی میباشد که برای رابطه با مشتریان از روش محتوا نیاز دارید. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا شغل «اجرا دادن» میباشد که مشتمل بر سازماندهی، فرصتبندی، تولید، نشر و رواج محتوا می گردد.
چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟ یا این که تدوین استراتژی محتوا چه مزیتهایی دارااست؟
داشتن استراتژی محتوا اساسی است؛ چون به شما کمک مینماید تا خوب و به طور با صرفه، محتوای سایت خویش را اپلیکیشنریزی نمائید. بدون استراتژی، اکثری از اشخاص از یک شغل به شغل دیگر تغییر مسیر میدهند. یک هفته پست وب لاگ مینویسند؛ هفته آنگاه چند ویدیوی یوتیوب ایجاد مینمایند و ... ولی با ارائه یک استراتژی بی نقص، میتوانید یک اپ ظریف برای اعمال، تدوین فرمایید.
در واقع این استراتژی مانند یک نقشه، کمک مینماید تا نحوه مطلوب استحصالوکار خویش را برای ساخت و ساز محتوای هدفمند و بهینه پیدا کنید و بر اساس آن در زمانهای معلوم، محتوای خویش را توزیع فرمائید. همینطور به شما کمک مینماید تا در طولهای مورد نیاز، تغییرات کافی را جهت بهبود و بهروزرسانی محتوا ایفا کنید.
بخش اعظمی از سایتها از لحاظ محتوایی هیچسیرتکامل استراتژی و برنامهریزی ندارند و شما با این عمل میتوانید از آنان سبقت بگیرید. به کمک استراتژی محتوا می توانید با ساختوساز و توزیع محتوای هدفمند و باصرفه، هزینههای خویش را کاهش داده، سئوی وبسایت خویش را بهبود ببخشید و منزلت بهتری نسبت به رقبایتان حصول فرمائید.
استراتژی محتوا چه مواقعی را دربرگیرنده میگردد؟
مانند تمام اپلیکیشنریزیهای استراتژیک، استراتژی محتوا نیز دربرگیرنده نصیبهای زیادی میباشد که به کمک هم باعث وصال استحصالوکار به هدف ها گزینشگردیدهاش میشوند.
مواقعی که در استراتژی محتوا در حیث گرفته می گردند دربرگیرنده نصیبهای تحت میباشند:
هدف ها استحصالوکار؛
تعریف مارک (نامونشان مارک، ارزشها، ماموریت، دیدهانداز و ...)؛
آشنایی مشتریان و استفاده کننده غرض کسبوکار (تدوین پرسونای مخاطب)؛
بازرسی رقبا و استیناف شرایط محتوای آنان؛
تفحص عبارات کلیدی (Keyword Research)؛
نقشه مسافرت مشتری؛
انتخاب ساختار محتوا؛
شبکهها و طرز توزیع محتوا (اینترنتوب سایتها و کانالهای اجتماعی مطلوب)؛
روزنگار محتوا؛
شاخصهای کلیدی کارایی (KPI)؛
مراحل تدوین استراتژی محتوا
هم اکنون که با استراتژی محتوا و عنایت آن آشنا شدید، دراین قسمت به پروسه تدوین یک نرم افزار استراتژی محتوا اشاره می کنیم.
گزینش هدف ها
مقصود هر حصولوکار، بسته به موقعیت فعلی و نیازهای آن برای تدوین استراتزی محتوا گوناگون است. در حالتی که غرض استخراجوکار به درستی مشخص و معلوم و گزینش شودف قدم محکمی برای استارت قدمهای آجل برداشته گردیده است. از جمله، ممکن میباشد یک کسبوکار در پی جذب ترافیک بیشتر باشد، در حالی که اینترنتسایت دیگری در پی ارتقا تعامل یوزرها با اینترنتسایت میباشد. ارتقا تدبیر از مارک، افزایش نرخ تبدیل، افزایش تصویباسم یوزرها در سایت و ارتقا درآمد از سایر مواقعی میباشند که می توانند مقصود کسبوکارها باشند.
بازرسی وضعیت فعلی وب سایت
در قدمبعدی، ما یحتاج میباشد تا سنجیده شود موقتی، اینترنتتارنما دارنده چه وضعیتی میباشد و چقدر با هدف رقم خورده مسافت دارااست. از جمله در صورتیکه تا به امروز وب لاگ درج شدهاست، موقعیت سکو آنان چهطور میباشد و چه معیار بازدید داشتهاند، نرخ کلیک و نرخ پریدن آن ها چقدر بوده، استفاده کننده چقدر دراین صفحه باقیمانده و مواقعی از این دست. پیشنهاد می شود برای رسیدگی این نصیب، از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل استفاده شود.
در واقع این مرحله به شما امداد مینماید که ملاحظه کنید در کدام لغات کلیدی، پتانسیل استخراج رتبه دارید و میتوانید روی چه کلماتی سرمایهگذاری نمائید.
مطالعه کلمات کلیدی
مطالعه لغت ها کلیدی، یکیاز قدمهای مهم در استراتژی محتوا و باصرفهسازی سایت به حساب میآید که مستلزم دقت و صرف مجال فراوانی میباشد. کیورد ریسرچ به شما امداد مینماید تا بفهمید یوزرها شما در حوزه شغل شما درپی چه مطالب و پاسخ چه سوالاتی هستند. به این ترتیب با ساخت و ساز محتوای مربوط به این عبارات کلیدی، میتوانید وب سایت خویش را در معرض مشاهده کرد یوزرها قرار داده و آنها را به سایت خویش هدایت نمائید.
برای این فعالیت، ابزارهای زیادی وجود داراهستند که میتوانید از آنها امداد بگیرید. kwfinder و Keyword Planner مثالهایی از این ابزارها میباشند. دقت فرمایید که فقط یافتن این عبارات کفاف نمی دهد، بلکه فیلترگری و تیمبندی آنها میباشد که مداقه داراست.
احتساب رقبا
کلمه ها کلیدی منتخب مرحله گذشته را در گوگل کاوش و وبسایتهایی که جایگاههای فراتر را حصول کردهاند، بازرسی فرمایید. این نصیب التفات متعددی داراست؛ چون به شما یاری مینماید تا ببینید اینترنتتارنماهای مرتبههای اول چهطور به آن دست پیدا کردهاند. مطالعه فرمائید که در چه موضوعاتی بلاگ تهیه کردهاند، نقاط قوت و ضعفشان در کجاست، کدام محتواها تلاش بهتری داشتند و ...
تدوین پرسونای مشتری
پرسوناها، شخصیتهای ساختگی میباشند که طبق خصوصیتهای شخصیتی، الگوهای رفتاری، هدف ها، نیازها و گرفتاریهای مشتریان هدف دستیابیوکار، ساخته میگردند و به مشتریان ایدئال دستیابیوکار مجاورت می باشند. پرسوناها منجر می شوند شعور بهتری از مشتریان خویش داشته باشید، بفهمید از کدام رسانههای اجتماعی به کار گیری مینمایند، موانعی که سبب ساز میشوند از شما خرید نکنند را بشناسید و کارهایی را بیابید و انجام دهید که میتوانید آن ها را تبدیل به مشتری فرمائید.
آنگاه، بر پایه ی این پرسوناها می توانید نقشه مهاجرت مشتری رسم نمائید. نقشه هجرت مشتری به شما یک رویت کرد دقیقی خواهد داد راجع به فرایندی که استفاده کننده مقصود، از شناخت با وب سایت یا این که مارک شما تا تبدیل شدن به مشتری طی مینماید. میتوانید به کمک این ابزار، همگی محرکها و موانعی را که بر سر نحوه وی وجود دارد، بشناسید و اقدامات موردنیاز را برای آنها اعمال دهید.
تدوین تقویم محتوا
روزنگار محتوا یک جدول کاربردی است که به شما میگوید در چه روزی، در کدام رسانه (اینترنتوبسایت یا این که کانال اجتماعی)، چه محتوایی می بایست ساخت گردد. این تقویم شمارا از سردرگمی نجات داده و درصورتیکه از عده ای جهت تشکیل داد محتوا کمک میگیرید، سبب هماهنگی در میان آن ها می شود. میتوانید به کمک ابزارهایی مانند نرمافزار اکسل یا این که گوگل برگه، به راحتی این روزنگار را تهیه و تنظیم نمائید.
گزینش شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)
هیچ نرمافزار استراتژیکی، فارغ از پژوهش کارهای صورت گرفته، قیمت ندارد. طبق هدفی که در مرحله اولیه تعیین کردید، نیاز میباشد تا شاخصهایی را معین کنید تا عملکرد خویش را طبق آن بسنجید. از جمله در حالتی که غرض شما ارتقاء تعامل یوزرها با اینترنتوبسایت بود، میتوانید از شاخصهایی مانند تعداد کامنتها یا این که تعداد اشتراکگذاریها، تحت عنوان شاخص کلیدی کارایی استفاده فرمایید. دیگر شاخصها میتوانند تعداد بازدید، درجه در واژه و کلمه کلیدی، زمان ماندن مخاطب در کاغذ، نرخ کلیک و ... باشند. این شاخصها را به طور عصرای اندازهگیری و پژوهش کنید.
استراتژی محتوا چطور روی سئو اثر میگذارد؟
گوگل و متخصصان بهینه سازی، بارها اعلام کردهاند که فاکتور مهم گوگل برای مرتبهبندی و بهاگذاری وبسایتها، تجارب کاربری میباشد؛ به این ترتیب برای گوگل بسیار عنایت دارااست که اینترنتوبسایتها چه محتوایی را در اختیار یوزرها قرار میدهند. درصورتی که محتوا کم قیمت باشد و به پرسش استفاده کننده جواب ندهد یا این که نیاز اورا رفع نکند، به سرعت از آن بیرون میشود و گوگل متوجه میشود کهاین وبسایت، چگونگی بالایی ندارد؛ به این ترتیب آن را به یوزرها دیگر اکران نمیدهد. برعکس وقتی استفاده کننده به دوران وقت گیر در یک وبسایت بماند و محتوای آن را بررسی کند، بدین مضمون است که تجربیات نیکی در آن سایت داشته و این ادله از نگاه گوگل بسیار گرانبها میباشد.
به این ترتیب بسیار عنایت دارااست که چه محتوایی به یوزرها خویش علامت میدهید. اگر محتوای شما وسعت قابل قبولی داشته، با لحن و ادبیات مطلوب و کاربرپسند مندرج باشد، به صورت مستقیم به سوالهای مخاطب جواب دهد، کتابت بی آلایشای داشته باشد و اصول seo در آن رعایت گردیده باشد، از لحاظ کاربر و در سود موتورهای کاوش قیمت بسیار متعددی داراست.
این مفاد دقیقا مواقعی هستند که در استراتژی محتوا به آنها اشاره میشود. در واقع از آن جایی که در استراتژی محتوا شما به طور بدون واسطه استفاده کننده را غرض قرار میدهید، پرسونای او را فهم میکنید، سوال های و موارد کاوش گردیده اورا پیدا میکنید و به آنان جواب میدهید، پس دارید یک قدم گرانقدر و اصلی در راستای باصرفهسازی تارنما خویش برمیدارید.
جمعبندی
درین نوشتهی علمی تماما به گزینه استراتژی محتوا اشاره شد. استراتژی محتوا سبب ساز میگردد، عملهای محتوایی تارنما شما به طور هدفمند و اصولی صورت بپذیرد تا وبسایت شما هم از نظر استفاده کننده و هم از نظر گوگل تحت عنوان یک وب سایت ارزشمند تلقی خواهد شد. همینطور روند تدوین استراتژی محتوا به طور کامل تشریح شد. امیدداریم بتوانید با تدوین و اجرای این پروسه، اینترنتوب سایت خویش را بهبود ببخشید.