Core Web Vitals چیست و چه ابزاری برای اندازهگیری web vitals وجود داراست؟
بهبود تجربیات کاربری سایت (User Experience) یک کلید موفقیت بلند زمان برای هر سایتی است. با بهبود UX سایت میتوانید تجارب کاربری نه برای کاربران آماده فرمائید، فرقی هم ندارد که مالک سایت باشید، به عنوان توسعه و گسترش دهنده کار نمائید یا اینکه بازاریاب آن تارنما باشید. Core web vitals به شما یاری میکند تا با رفتار کاربرانتان آشنا شده و درپی آن تجربیات کاربری بهتری برای آنان رقم بزنید.
تیمها:بلاگ سئو سرعت وبسایت بهینه سازی
Core Web Vitals چیست؟
Web Vitals یک ابزار کلی و راهکاری میباشد که بوسیله گوگل برای ارائه پند یکدست برای شعور بهتر صفحه های و رابط کاربری تارنما ساخته شده است. این ابزار به شما یاری میکند که بدانید کاربران دقیقا چه رفتاری را در سایت شما خواهند داشت و تارنما شما نیز در چه سطحی از این بهینه بودن جایدارد.
گوگل طی همین سالها ابزارهای مختلفی برای اندازهگیری و گزارش کارایی از صفحه ها تارنماها ارائه کرده است که شاید بتوان اعلامکرد مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) بهترین آن هست که گزارشهای این موقعیت را تا یک ماه قبل استیناف کرده و به صورت یک دیتا بر روی سرچ کنسول قرار میدهد. و این تست بوسیله ابزار پیچ اسپید اینساید PageSpeed insights اجرا میگردد.
هر چه قدر بتوانید core web vitals رو بهبود دهید و نمره بالاتری بگیرید، به طبع امپرشن impression بیشتری خواهید گرفت و این یعنی ورودی از طریق موتور جستجو گوگل بیشتر شود و تاثیر مثبت روی بهینه سازی سایت شما خواهد داشت.
3 تا از فاکتور های مهم در Core Web Vitals و چه فعالیت میکنند؟
Core Web Vitals زیرمجموعهای از Web Vital ها هستند که روی کلیه صفحات یک سایت اجرا شده و هریک مقادیری از سطح با صرفه بودن را برای ما معین میکنند. مدیران تارنماها می توانند با تست وبسایت خود به امداد این ابزار بخش خاصی از تجربه کاربری را مشاهده کرده و ببینند که تا چه سطحی روی حالت بهینه جایدارد.
موقتا این مجموعه ابزار مشابه تصویر زیر بر روی سه جنبه از نظر تجارب کاربری تمرکز دارااست که مشمول بارگیری اول، تعامل و ثبات پایانی میباشد.
1- Largest Contentful Paint
LCP مخفف Largest Contentful Paint میباشد و معیاری برای اندازه گیری فرصت هنگامی هست که بخش بزرگی از محتوای کاغذ لود شده و خلال رندر شدن در viewport برای استفاده کننده معلوم گردد. بهترین کوشش برای این بخش پایین ۲.۵ ثانیه میباشد. بالاتر ازاینحد می تواند نرخ خروج استفاده کننده از سایت را ارتقاء دهد و از نظر seo ایدهآل نیست.
2- First Input Delay
FID که مخفف First Input Delay میباشد، معیاری برای مطالعه شرایط پاسخگویی یک صفحه به تعاملات کاربران است. بهترین کارایی برای این وضعیت هم زیر ۱۰۰ میلیثانیه هست.
مثلا، اگر کاربر هنگامی که وب سایت هنوز در موقتی بار گذاری شدن درین مرحله میباشد روی لینک یا لیست کشویی کلیک کند، مشخص میگردد که این همت با چه سرعتی در کاغذ انجام میشود. در این مرحله چون مرورگر در حال بار گذاری بخش مانده تارنما میباشد، تعاملات مخاطب به تعقل میافتد. توصیه میکنیم نوشته ی علمی معیارهای First Input Delay (FID) چیست؟ را مطالعه فرمایید.
3- Cumulative Layout Shift
CLS مخفف عبارت Cumulative Layout Shift میباشد که معیاری برای اندازه گیری Visual Stability (جابجایی یا پرش یک علمان در هنگام لود ورقه) است. این ابزار پایداری المانهای موجود در شیت وب را مشخص و معلوم میکند. این عملکرد نیز در وضعیت باصرفه بایستی ذیل ۱ دهم ثانیه باشد.
برای مثال در بعضی وبسایتها می بینیم که به مرور که برگه در هم اکنون بار گذاری شدن هست، المانهای دیگری به آن اضافه می شوند. از جمله لوگو و منوی وب سایت که در بالاترین سطح قرار دارا هستند، یک باره بعداز نمایش محتوای متنی سایت نمایش داده می شوند. یکیازاز سایر از فاکتور های اصلی FCP می باشد و برای اطلاعات بیشتر راجع به First Contentful Paint چیست؟ بیشتر بخوانید.
چنین موضوعی نشانه از این دارا هستند که وبسایت از نگاه حق اولویت بندی برای بار گذاری دادهها با صرفه نشده می باشد و همین مورد تجربه کاربری را از فی مابین میبرد. بهاین فکر کنید که در این مرحله کاربری بخواهد روی یکیاز لینک و پیوندهای مو جود در محتوا یا یک تصویر پیوند شده کلیک کند؛ ظاهر شدن ناگهانی یک المنت باعث کلیک نادرست شده و مخاطب را به ورقه اشتباهی هدایت خواهد کرد.
هریک از معیارهای LCP ،FID و CLS زمانی که با ابزار page speed insights آن را تست می کنید در بهترین شرایط می بایست امتیاز بالای ۷۵ را کسب کنند تا نشانه از تجربه کاربری بهینه در سایتی داشته باشند.
ولی هنگام اندازه گیری می بایست این نکته را نیز در حیث بگیرید که این استاندارد ۷۵ درصدی باید برای همه صفحات سایت رعایت شده باشد.
ابزارهای اندازه گیری و گزارش Core Web Vitals
التفات Core Web Vitals به قدری زیاد میباشد که گوگل این معیارها را در کلیه ابزارهای محبوب خود گزینه به کارگیری قرار داده تا دقیقا به تجربه کاربری در صفحه های وب دست یابد و آنهارا خوب فهم کند.
اولین ابزار: مرورگر گوگل کروم
همانطور که در صدر اشاره کردم مرورگر کروم یکی بهترین این ابزار میباشد. گوگل با قرار دادن ابزار core web vitals باطن مرورگر خود بخشی را با عنوان Chrome Experience معرفی کرده که دادههای اندازهگیری استفاده کننده حقیقی و واقعی را برای هر Core Web Vital گردآوریآوری میکند.
این دادهها با قرار گیری در سرچ کنسول گوگل به صاحبان تارنما امداد میکند تا باگاز تلاش تارنما خود را به حساب آوردن و ابزارهایی مانند PageSpeed Insights و گزارش Core Web Vitals نیز برای بهبود آن آیتم استفاده قرار گرفته است تا کنسول جستجو را تقویت کنند.
دادههای ارائهشده به وسیله Chrome User Experience Report چاره نه برای مطالعه تجارب کاربری می باشند؛ اما با دقت به اینکه دادهها آپدیت نیست و عموما مشمول یک تا سه ماه گذشته میباشند، نیاز می باشد از ابزار آنلاین و لحظهای برای استیناف web vitals به کارگیری کنیم.
ابزار دوم: Google Page Speed Insights
یکی از دیگر از ابزارهای مطالعه core web vitals که برای بازرسی صفحه ها خاص کاربردی میباشد ابزار تست سرعت وب سایت یا همان PageSpeed Insights (PSI) میباشد. این ابزار هر Web Vital را با یک پرچم رنگی معلوم میکند و اینکه آیا برگه مطالعه شده، دستکم استانداردهای موردنیاز برای Core Web Vital را گذرانده میباشد یا خیر؟
دریافت امتیاز ۷۵ با این ابزار میتواند یک مقدار حداقلی باشد و در صورتیکه که شیتای از سایت کمتر از این مقدار باشد آرم از بهینه نبودن داراست.
ابزار سوم: گوگل سرچ کنسول
گوگل با ترکیبی از این ابزار در سرچ کنسول نیز قابلیت و امکان اندازه گیری را آماده کرده است. با این تفاوت که در اینجا نیز آمار پاره ای دیرینتر میباشند، ولی نه به آن اندازه که در مرورگر کروم مشاهده کردیم.
این ابزار به کمک مرورگر کروم و page speed insights امکان رسیدگی web vitals را آماده کرده است که خوشبختانه خلاف شیوه گذشته محدود به یک کاغذ خاص نیستیم؛ بلکه یک روءیت کرد میانگین از همه صفحه ها تارنما را در چنگ قرار میدهد.
علاوه بر آمار کلی این قابلیت نیز آماده شده تا هر کاغذ را به صورت جداگانه نیز بتوان دید. در صورتیکه صفحاتی دارای حالت خوب باشند به رنگ سبز، صفحاتی هم که موقعیت وسط یا بد را داشته باشند به رنگهای زرد و قرمزرنگ قابل فیلتر و بازرسی خواهند بود.
ابزار چهارم: سئو Spider
استعمال از ابزار Screaming Frog seo Spider که از طریق PageSpeed Insights API دادههای Core Web Vital را در دست قرار میدهد، محدودیتهای نمایش صفحات یا کهن بودن آمار را ندارد. بدین ترتیب به کمک آن میتوانید این اطلاعات را برای هر شیت خاص، یکجا و لحظهای عده نمایید.