جامع ترین وبلاگ تخصصی آموزش سئو در مشهد

جامع ترین وبلاگ تخصصی آموزش سئو در مشهد

جامع ترین وبلاگ تخصصی آموزش سئو در مشهد

جامع ترین وبلاگ تخصصی آموزش سئو در مشهد

تعریف سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو

تعریف‌و‌تمجید سئو یا سئو وب سایت برای موتور های جست و جو
سئو به صورت انگلیسی seo نوشته می شود و مخفف عبارت search engine optimization می‌باشد. در فارسی به seo، سئو وب سایت برای موتور های جست و جو گفته میشود.

به زبان معمولی سئو دسته ای از فرایندهایی است آموزش سئو در مشهد که برای دستیابی رده اول گوگل (و موتور های جست و جوی بار دیگر) در یک یا یکسری عبارت خاص اجرا می‌شود

مراد از موتور های جست و جو فقط گوگل نیست! با اینکه 99 درصد کاربران اینترنت در جمهوری اسلامی ایران از گوگل به عنوان موتور جست و جو به کارگیری می کنند ، البته به خاطر داشته باشید فعالیت بهنیه سازی یا سئو مختص این موتور جست و جوی محبوب نیست.

موتور های جست و جویبار دیگری که می توان اظهار‌کرد ممکن است نام آنان‌را شنیده باشید ، بینگ و یاهو هستند. تمامی اصولی که برای سئو به عمل گرفته می گردد برای تمامی این موتور ها مورد قبول می‌باشد.

آنچه که باید در حین بهینه سازی یا سئو به آن دقت کنید ، این می‌باشد آموزش سئو مشهد که بهینه سازی درحالت کلی 2 رو داراست که یک روی آن کاربر و روی دیگر آن موتور های جست و جو می باشند.

با اینکه توسعه های گوگل نشانه می‌دهد تا سال های آینده ربات های خود را به طور کامل شبیه به کاربر می کند ، اما با این وجود بهتر هست در طول seo از اینکه به هرحال ربات ها هیچگاه مانند آدم ها عمل نخواهند کرد قافل نشوید.

اساس و شالوده شغل موتور های جست و جو


زمانی که کاربران از موتور های جست و جو برای یافتن پاسخ خود به کارگیری می کنند ، این موتور ها از میلیون ها داده ای که پردازش کرده اند ، بهترین ها را متناسب با مقصود جست و جویبار مخاطب به او سفارش خواهند بخشید.

این سفارش ها در قالب ترتیب از لینک 1 آغاز و تا چند ورقه ادامه پیدا می کنند. بیش از نصف کاربران بعداز اینکه نتایج را می بینند ، روی لینک اول کلیک می کنند. هرچه لینک های پیشنهادی زیر تر قرار گرفته باشند ، تعداد کلیک نیز کمتر شود.

جذاب هست بدانید فقط 1 درصد از کاربران پس از جست و جو به برگه دوم گوگل میروند که این التفات سئو را بیشتر آرم می دهد.

موتور های جست و جو با به کارگیری از ربات های مختلف ، فرمت های متعدد محتوا را به حساب آوردن می کنند. برای مثال گوگل برای تشخیص محتویات تصاویر از رباتی به نام Googlebot Images استفاده می کند.

سپس محتوایی را که برسی کرده است ، در پایگاه داده خود قرار میدهد تا در بهترین موقع به استفاده کننده نشان دهد. پیرو به مرحله ای از این روند اشاره می کنیم :

1. کراول یا خزش ربات ها در صفحه سایت
وقتی که محتوایی در وب منتشر میشود ، گوگل با به کار گیری از ربات های خزنده ای که به آنها اسپایدر نیز می گویند ، در ورقه خزش می کنند (در اصطلاح کراول) و اطلاعات را استحصال می کنند.

2. ایندکس و عمل ذخیره اطلاعات در دیتابیس
وقتی که ربات ها پس از خزش برنده شدند محتوا و مضمون‌ آن را درک کنند ، حال وهله نسخه برداری از آن ها و ذخیره در دیتابیس خود (ایندکس) فرا رسیده می باشد.

در فصل دوم بیشتر در باب کراول و ایندکس گوگل کلام خوا‌هیم کرد.

تبلیغات گوگل ادوردز و تفاوت آن با بهینه سازی
خب همان طور که احتمالا می‌دانید ، بسیاری از بیزینس ها و استحصال کارهای خدماتی ترجیح می‌دهند شروع از طریق گوگل ادوردز کاربران خود را جذب کنند. درین نوع از کانال دیجیتال مارکتینگ ، به ازای ورود کاربر به تارنما باید مبلغی به گوگل پرداخت شود.

در یک تعریف‌و‌تمجید معمولی می توان گفت ، تبلیغات گوگل ادوردز تبلیغاتی هستند که وب سایت شما را در واژه کلیدی مورد نظر ، در صفحه اول گوگل نمایش خواهد داد. تشخیص تبلیغات از حاصل اورگانیک کار راحتی است ؛ کافیست به کنار لینک و پیوند های پیشنهادی در برگه جست و جو (در اصطلاح SERP نامیده می گردد) نگاه فرمایید، به طبع متوجه کلمه AD یا آگهی خواهید شد.



عمده ترین تفاوتی که میان تبلیغات گوگل و نتیجه ها اورگانیک (بهینه سازی) وجود دارد ، در برهه زمانی زمان و قمیت آن هاست. در تبیغات گوگل ادوردز شما به ازای کلیکی که از کاربری دریافت میکنید ، مبلغی را پرداخت خواهید کرد در حالتی‌که که نتیجه ها اورگانیک کاملا رایگان می باشند.

از طرفی بهترین مزیت استفاده از تبلیغات گوگل ، سرعت در رسیدن به برگه اولیه گوگل می باشد. در تبلیغات میتوانید تارنما خود را در عرض 2 ساعت به لینک یک گوگل برسانید ، در حالی که بهینه سازی یک فراید زمانبر زمان خواهد بود.

التفات سئو و ارجحیت آن نسبت به تبلیغات گوگل
با وجود اینکه می توانید با تبلیغات و شبکه‌های‌عمومی برای وبسایت خود ترافیکی ایجاد فرمایید ، اما خوب هست بدانید بیشترین بازدید کننده ای که می توانید برای سایت خود تشکیل داد فرمایید ، دریافت ترافیک از موتور های جست و جو می‌باشد.

جالب است بدانید در ایالات متهده ی امریکا ، فقط 2.8 بازدید کنندگان روی تبلیغات گوگل کلیک می کنند. با اینکه این عدد در وب فارسی بسیار بیشتر است ولی با این وجود می توان اعلام کرد کاربران تمایل دارا هستند روی نتیجه ها اورگانیک گوگل کلیک کنند.

درواقع کاربران وقتی که وبسایتی را به صورت فایده اورگانیک گوگل مشاهده می کنند ، بیشتر به آن متکی بودن می کنند.

در تبلیغات گوگل مادامی که این عمل را انجام می دهید ، به ازای کلیک کاربر مستلزم پرداخت مبلغ می‌باشید. اگر‌که در سئو تارنما با اینکه بسیار بیشتر طول خواهد کشید ، اما می توانید تا اوقات وب سایت خود را جزو حاصل اورگانیک به صورت بدون‌پول در نتیجه ها اول نگه دارید.

با گذشت مجال و توسعه و گسترش گوگل می توان اعلام‌کرد در آینده گوگل بسیار پیشرفته گردد به طوری که میتواند ساخت‌و‌ساز محتوا گرانبها را شناسایی کرده و آن را جزو لینک های اول رتبه بندی کند. البته اکنون لازم می‌باشد تا به گوگل امداد نمائید تا وبسایت شما را گران بها حساب کند.

آیا برای seo نیاز به استخدام کارشناس بهینه سازی دارم؟
بسیاری از مدیران سایت ها گرایش دارا هستند استارت اصول اولیه سئو را رعایت کرده و آن‌گاه در روند پیشرفته تر ، بهینه سازی را به یک متخصص بسپارند. به هر فعلا کلیه چیز بستگی به شما دارد. ممکن می باشد بخواهید سایت خود را خودتان seo فرمائید و یا تمایلی به انجام این کار نداشته باشید.

با این وجود بایستی واحد سنجش ها و سطح دانش و علاقه را لحاظ کنید. در صورتی گرایش داشتید تارنما خود را به یک تاکسی دیجیتال مارکتینگ بسپارید ، می توانید از طریق ورقه تماس با ما ، از کارشناسان بخواهید عملیات سئو را برای وبسایت شما آغاز کنند.

7 اشتباه رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت

در مقاله‌ها پیشین هم اشاره کرده ایم که رسیدگی و نظارت کلمه ها کلیدی بایستی او‌لین مرحله از استراتژی seo باشد. تعیین لغات کلیدی که می خواهید برایشان سکو ای در موتورهای کاوش به دست آورید، اولی و مهمترین مرحله‌ای میباشد که می بایست در لحاظ داشته باشید.


با اینحال، استیناف درباره لغت ها کلیدی میتواند آموزش سئو مشهد فعالیت بسیار خسته کننده‌ای باشد در شرایطی که ندانید چه کاری صحت دارد و چه کاری خطا. در شرایطی‌که مسیر اشتباهی بروید، مجدد‌کاری‌ها و سود نگرفتن‌ها شمارا خسته می‌نماید.


هم اکنون پرسش این میباشد: برای اینکه این واقعه نیفتد، در هنگام استیناف و مطالعه لغات کلیدی بایستی از چه اشتباهاتی خودداری کنید؟ درین نوشته ی علمی قصد داریم خطاها رایجی که اشخاص در هنگام تفحص و تعیین عبارات کلیدی اعمال میدهند را برایتان توضیح دهیم. با اجتناب از این اشتباهات میتوانید استراتژی دقیقی برای پژوهش کلیدواژه‌های خویش اتخاذ فرمائید.


1. نظارت لغت ها کلیدی را به صحت اعمال نمی‌دهید

احتمالاً تصور میکنید برای کشف کردن لغات آموزش سئو در مشهد کلیدی، نیازی به استیناف وسیع و عمیق دراین مورد ندارید و صرفا موردنیاز میباشد بدانید که مخاطبان شما چه چیزی را کاوش می‌نمایند، اینطور وجود ندارد؟ ولی نادرست نکنید. عالی میباشد وقتی را برای آشنایی مخاطبان و گویش محاوره شان تخصیص دهید. بایستی بدانید مشتریانتان از چه زبانی و از چه عباراتی به کار گیری می‌نمایند.


سود بازرسی کلیدواژه ها می بایست لیستی عظیم و جامع از کلمه ها و عباراتی باشد که میخواهید در حاصل جستجویشان جایگاه بالا داشته باشید. مسلماً (گشوده هم تاکید می‌کنم، قطعاً) در فواصل وقتی مشخص فهرست خویش را بروزرسانی نمایید، چون در طی مجال خیر فقط مخاطبانتان، بلکه نیازهای تجاریتان نیز تغییر تحول می‌نمایند و شما بایستی تمرکز خویش را بر روی آنان قرار دهید. این تغییرات ممکن میباشد بر روی استراتژی لغت ها کلیدی شما تاثیرگذار باشد.



دنبال یه فعالیت لبریز درآمد از اینترنتی؟

تو عصر زمان‌های اینترنتی شایسته ترین رویه رو بهت نشون میدیم!

برای مشورت بدون‌پول، همین الان با ما تماس حاصل نمایید.

استارت می‌کنم021-58438داخلی 1

2. کلمه ها کلیدی غیر معمول را مقصود میگیرید

کارایی فرمائید بر روی کلمه ها کلیدی رایج و حقیقی سرمایه‌گذاری نمایید. بعضی از حیطههای کاری بسیار رقابتی میباشند. خریدن درجه‌های بالا در ناحیههایی که رقابت بالایی دارا هستند، بسیار مشقت بار میباشد. در صورتیکه در آستانه شغل seo قرار دارید نباید بر روی عبارات کلیدی رقابتی تمرکز فرمایید، در قبال می توانید عبارات کلیدی وقتگیر (Long-Tail Keywords) را گزینش فرمایید که شانس تهیه نمودن جایگاه در آنان بیشتر میباشد (عبارات کلیدی زمان بر معمولاً نسبت نرخ تبدیل شان بیشتر از لغات کلیدی مهم میباشد).


به عنوان مثال، در حالتی که سایتی با زمینه تناسب اندام دارید فراهم کردن سکو‌های بالا برای کلمه و واژه «تناسب اندام» بسیار سخت خواهد بود. بدین تصور کنید که چه جنبه‌ای از وب لاگ یا این که سایت شما اختصاصی بفرد میباشد و همت نمایید برای آن موضوعات جایگاه‌ای استخراج فرمائید.


شاید شما در حالا تایپ کردن مطلبی با زمینه تمرینات مربوط به تناسب اندام برای اشخاص بازنشسته می باشید. درین موقعیت، به کارگیری از لغات کلیدی زمان بر مانند تناسب اندام برای اشخاص بازنشسته قادر است استراتژی فوق العاده ای باشد. در اینگونه قوانینی بایستی پیرو عبارات و عباراتی همانند تناسب اندام برای سالمندان یا این که تناسب اندام برای بزرگسالان بگردید و برای آنها ساخت محتوا فرمائید.


در‌حالتی که در حوزه کاری خویش سوابق متعددی دارید و در حالا حصول سکو های بالا برای عبارات کلیدی زمان بر میباشید، می‌توانید برخی از کلیدواژه های رقابتی را نیز غرض قرار دهید. به خاطر داشته باشید درجه بندی برای عبارات کلیدی اساسی بایستی بخشی از استراتژی بلند برهه زمانی بازرسی لغت ها کلیدی تان باشد.


3. از لغات کلیدی نامرتبط استعمال میکنید

لغات کلیدی که غرض قرار می‌دهید بایستی با کوئری‌هایی که مشتریان به دنبالش میباشند، یکسان باشد. مدام بایستی از گویش و لحنی به کار گیری فرمائید که مخاطبانتان به کارگیری می‌نمایند. فرض فرمایید در حالا فروش پوشاک مجلسی می باشید. شاید در بازاریابی سنتی این خرقه‌ها با تیتر خرقه مجلسی مشهور باشند. با این اکنون، ممکن میباشد یوزرها وب از این عبارت در جستجوهای خویش به کار گیری نکنند و کلمه و واژه دیگری مانند خرقه شب را جایگزین آن نمایند. پس می بایست بدانید مخاطبانتان از چه واژه و کلمه هایی برای جستجوی نیازهای خویش به کارگیری می نمایند.


اهداف سایت خود را برای مشتریان شفاف کنید

قبل از آنکه بخواهید خصوصیات و تجهیزات وب سایت خویش را بهبود ببخشید (حال این بهبود میتواند درباره ی بهینه سازی یا این که تجربیات کاربری یا این که هر چیز دیگری باشد)، در مرتبه اولیه باید از خویش بپرسید که غرض تان از فعال سازی سایت چیست و چه ماموریتی را برای آن در لحاظ گرفته اید؟ چرا یوزرها وب می بایست از وب سایت شما دیدن نمایند، پست ها و مقالات تان را بخوانند و از شما خرید نمایند؟ شما بایستی برای این سوالهای، پاسخی هویدا و روشن داشته باشید. درین نوشته ی علمی به شما توصیح می دهم که چرا گزینش هدف ها برای یک وب سایت امری حیاتی میباشد و چرا بایستی این هدف ها با مخاطبان وبسایت در زمینه‌ی باشند.

هدف از فعال‌ساز‌ی تارنما چیست؟
خب، هدف از فعال سازی سایت تان چیست و وبسایت آموزش سئو مشهد شما چه ماموریتی داراست؟ این هدف ها یا این که ماموریت، در برگیرنده ایده هایی می‌باشند که شما برای کمپانی و تارنما خویش در لحاظ دارید. هر شخصی که اینترنت سایتی را راه اندازی می نماید، بالطبع از بازدیدکنندگان خویش انتظاراتی داراست. مطمئناً شما نیز از یوزرها خویش انتظار دارید که پُست های وبلاگ شمارا رسیدگی نمایند یا این که محصولی از شما خریداری نمایند. شاید شما قصد دارید به مخاطبانتان چیزی بیاموزید یا این که آن‌ها را مشغول فرمایید و یا این که نحوه معاش آنان را با محصولات شگفت انگیز خویش افزایش دهید.
براین اساس، قبل از آن که در تارنما خویش تغییراتی ساخت نمائید می بایست بدانید که وب سایت شما دقیقاً چه ماموریتی دارااست. از این گزینه به آسانی نگذارید. همت کنید وقت متعددی را برای گزینش هدف ها وبسایت تان صرف فرمائید. فهمیدن این که می خواهید به چه چیزی دست یابید، ممکن است مقداری طاقت فرسا باشد. اکثری از سایت هایی که برای مشورت seo یا این که تبلیغات در گوگل با تماس می‌گیرند، متاسفانه با اینگونه مشکلی روبرو می‌باشند. بیشتر این سایت ها آن چه که انجام میدهند را به طور روشن توضیح نمی دهند و نمی دانند چه چیزی محصولاتشان را در بین سایت های حریف خاص می نماید.


چه‌گونه برای وبسایت خویش ماموریت تعریف کنیم؟
سفارش میکنم هنگامی را صرف یادداشت کردن هدف ها سایت تان و ماموریتش کنید. مطمئناً وبسایت شما پیامی به مخاطبان می‌دهد و ماموریت سایت شما این است که آن پیغام را به گوش مخاطبان برساند. هنگامی که پیام تارنما خویش را بدانید قدرتمند خواهید بود به راحتی با مشتریانتان در زمینه ی باشید.

برای آنکه بتوانید ماموریت وبسایت خویش را تمجید فرمائید یا این که برای آن غرض گذاری فرمایید، پیشنهاد می کنم از فهرست سوالهای تحت یاری بگیرید. این سوالات به شما یاری می نمایند که طریق شغل خویش را بهتر بشناسید:

یوزرها با محصول ها یا این که اطلاعاتی که شما در اختیارشان قرار می دهید، چه فعالیت می‌توانند بکنند؟
چه چیزی محصول ها یا این که سرویس ها شما را مخصوص بفرد می نماید؟
تولیدها یا این که سرویس ها تان به چه شکل می توانند معاش مشتریان را بهبود ببخشند؟
چرا یوزرها بایستی محصولات یا این که سرویس ها را از وبسایت شما خریداری نمایند و خیر از رقبایتان؟ یا این که چرا یوزرها باید محتوای وب سایت شمارا رسیدگی نمایند و به سخن های شما یقین نمایند؟
دلیل ارائه این محصولات، سرویس ها یا این که داده ها چیست؟ آیا به غیر از کسب درآمد استدلال دیگری برای ارائه این سرویس ها دارید؟

دنبال یه شغل لبریز درآمد از اینترنتی؟
تو بعدازظهر زمان‌های اینترنتی شایسته ترین روش رو بهت نشون میدیم!
برای مشورت بدون‌پول، همین الان با ما تماس حاصل نمایید.
شروع می‌کنم021-58438داخلی 1
هدف ها تارنما خویش را برای مشتریان روشن کنید
پس از آنکه توانستید ماموریت تارنما خویش را مشخص فرمائید بایستی مشاهده کنید که آیا وب سایت شما این هدف ها را به نه منعکس می نماید یا این که نه. پیشنهاد می‌کنم در بالا بر روی ورقه مهم و برگه فرود تارنما خویش تمرکز فرمایید چون این صفحه های، اولین صفحاتی از وب سایت تان می باشند که بازدیدکنندگان تفحص می نمایند. شما تنها یک سری ثانیه مجال دارید تا بر روی مخاطبانتان اثر مثبت بگذارید. خوب میباشد بدانید که یوزرها وب خیلی سریع طاقت شان راز می رود، براین اساس می بایست آحاد نکات مهم تارنما خویش را خیلی کوتاه، مختصر و سریع برایشان توضیح دهید. اولی برخورد مشتریان با وبسایت شما بسیار اصلی است.

با استفاده از تعدادی نحوه میتوانید پیام تارنما خویش را به وضوح به گوش مخاطبان برسانید:

برای معرفی خویش محتوایی دیدنی بنویسید.
تگ های تیتر و توضیحات می بایست مختصر و مفهوم باشند.
از تصاویر خوشگل و مرتبط به کارگیری نمایید.

افزونه وردپرس چیست؟

برای استفاده از وردپرس به چه چیزهایی نیاز داریم؟

خب اینک رسیدیم به نصیب شیرین و دوست‌داشتنی عمل یعنی نصب وردپرس. برای آغاز فعال‌ساز‌ی وب سایت با وردپرس به یک دامنه و یک میزبان یا هاست نیاز دارید.

در نوشته‌علمی «هاست چیست» درباره آموزش سئو مشهد هاست‌ها توضیح دادیم و در نوشته‌ی‌علمی دیگری درباره بهترین هاست‌های جانور در کشور ایران موعظه کردیم.

ثبت دامنه هم کاری ندارد؛ با یک جستجوی بی آلایش می بینید که ده‌‌ها شرکت در کشور ایران هستند که این شغل را بعد از درخواست در کمتر از چندین ساعت برای شما اجرا می‌دهند.

وقتی این دو را مهیا کردید فقط باید فولدر قابل نصب آخرین بازنویسی وردپرس را از سایت رسمی آن دانلود فرمایید و فرآیند نصب را اجرا دهید.

نکته: دو ویرایش فارسی و انگلیسی وردپرس تفاوتی از لحاظ امکانات و همت ندارند.

دانلود وردپرس

شما می‌توانید وردپرس را به صورت بدون‌پول از تارنما www.wordpress.org دانلود فرمائید؛ این نرم افزار از زبان فارسی هم جانبداری می‌کند و آخرین نسخه فارسی آن از وبسایت www.fa.wordpress.org قابل آموزش سئو در مشهد دانلود می‌باشد.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه یا پلاگین کدهایی میباشند که با نصب آن سعی یا ویژگی جدیدی به وب سایت شما اضافه می‌شود. در واقع افزونه‌ها سبب ساز کاملتر شدن تارنما شما می شوند و شما بدون اینکه لازم باشد نرم افزار‌نویسی فرمایید، با نصب افزونه، ویژگی جدیدی به سایت خودتان اضافه می‌کنید.

مثلاً با نصب افزونه ووکامرس می توانید یک فروشگاه آنلاین در سایتتان داشته باشید و با با افزونه yoast می‌توانید سئوی ساتتان را بهبود بدهید.


وردپرس بیش تر از 50000 پلاگین دارااست که بعضا‌هایشان بدون‌پول می‌باشد و برخی پولی! شما با تمرکز به نیازتان میتوانید افزونه را انتخاب و بر روی سایتتان نصب کنید. در این نوشته‌ی علمی «لیست کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس» را می‌توانید بخوانید.


آیا وردپرس کافی و همگی چیز کل می‌باشد؟

پیتزای نیمه فراهم تنها برای روزهایی که وقت غذا درست کردن ندارید یا مهمانی در شیوه است مناسب است. انتظار هم نداریم مزه و کیفیت آن مثل پیتزای نو و پر ملات باشد.


در دنیای طراحی وب هم همینطور می باشد. اگر قرار است یک تارنما ساده یا فروشگاهی در بعدها معدل داشته باشید، وردپرس آحاد نیازهای شمارا تأمین می‌کند. در‌حالتی که هم ایراد کوچکی وجود داشته باشد با امداد یک طراح وب می‌توانید نقص‌ را حل کنید. اما اگرکه می خواهید یک سایت کاملاً منحصر متناسب با نیازهای خودتان بسازید وردپرس کمک زیادی نخواهد کرد.


فعلا پیشنهاد ما چیست؟ ما توصیه میدهیم در‌حالتی که هدف شما تنها فعال‌سازی یک سایت بی آلایش مثل وبسایت شخصی، شرکتی یا وبلاگ می‌باشد با وردپرس میتوانید با کمترین هزینه به بهترین شکل ممکن به هدفتان برسید. در شرایطی‌که هم که غرض بزرگی مثل راه‌اندازی یک حصول‌و‌عمل اینترنتی یا مغازه‌ اینترنتی دارید هم می توانید با وردپرس آغاز فرمایید و بعد از گسترش کار و رسیدن به مرحله‌ای که دیگر وردپرس جوابگو عدم وجود آنجا می‌توانید هزینه فرمائید و تارنما کامل منحصر را بسازید.


می‌توانید از مطالب ورقه «فراگیری فعال سازی وبسایت وردپرس» در   برای طراحی سایت خود کمک بگیرید.


روش های استفاده از Google Lighthouse

چه‌طور از Google Lighthouse استعمال کنیم؟

برای آزمودن وبسایت به کمک فانوس دریایی گوگل طرق تحت وجود داراست:

 DevTools مرورگر کروم (همان کلیک راست و انتخاب Inspect یا زدن دکمه F12)

نصب افزونه Lighthouse روی مرورگر کروم

آموزش سئو مشهد

ابزارهای واسطه

به کارگیری از طریق خط امر یا اتصال به ماژول‌های نرم افزار‌نویسی شده

چون دو طرز اول خیلی بی آلایش‌اند و با یک‌سری کلیک بی آلایش در دسترس قرار می‌گیرند، در ادامه از همین طریق‌ها استفاده خوا‌هیم کرد.

شیوه سوم یا ابزارهای واسطه همان گزارش Lighthouse را پردازش می‌کنند و گزارش‌هایی در قالب نمودار، ارسال پیام بعد از ظهر‌ای و ... میسازند. از جمله با ابزار foo.software می توانید به صورت دائم گزارش مجال‌بندی شده از وب‌وبسایت داشته باشید و در صورت بروز هرگونه افت در سعی، اعلان‌های آن را دریافت کنید.

مطلقا بخوانید: اینفوگرافیک: نکات اساسی سئو داخلی وبسایت

در نحوه چهارم که مطابق ماژول‌‌های اپ‌نویسی گردیده است، مدیران آموزش سئو در مشهد و کارشناسان می‌توانند بازرسی دائم و خودکار روی وب سایت داشته باشند یا گزارش‌های شخصی‌سازی شده دریافت کنند. برای اطلاعات بیشتر به صفحه گیت‌هاب آن رجوع نمایید.

در ادامه، دسترسی به این ابزار را از دو نحوه نخستین فراگیری می دهیم. برای اجرای آزمون فعلاً عجله نکنید تا به توضیح گزینه‌های قابل انتخاب برسیم.

شیوه نخستین: اجرای Google Lighthouse از Devtools مرورگر کروم

ورقه مورد نظر خود را در مرورگر کروم باز نمایید. آن گاه کلید F12 را بزنید (یا Fn+ F12 در اکثر لپ‌تاپ‌ها) یا کلید‌های ترکیبی در ویندوز (Control+Shift+I) و مک (Command+Option+I) تا developer tools باز گردد.


در بالای داک باز شده به تب Audits بروید.




نحوه دوم: افزونه Lighthouse را از وب‌استور گوگل نصب نمائید

برای نصب افزون به وب استور خود گوگل بروید. بعد از نصب افزونه در هر شیت دلخواه می‌توانید آن را از گوشه بالا سمت راست اجرا کنید.




نکته: Google Lighthouse یک نرم افزار متن باز می‌باشد. تغییرات و به‌روزرسانی‌های انجام شده در آن به مرور و شاید غیرهمزمان در ابزار Devtools مرورگر کروم (طرز اول) و افزونه آن (روش دوم) ایفا گردد. پس به همین برهان امکان دارد گزارش این دو طریق مقداری مختلف باشد. در زمان نوشتن این نوشته‌علمی، نسخه لایت هاوس 5.2.0 هست.


نکات اصلی درباره اجرای آزمون Lighthouse و مورد‌های قابل تعیین

همانگونه که گفته شد نحوه اولیه و دوم برای کسانی که می‌خواهند به صورت دستی و شاید هر چندین وقت یکبار جاری ساختن کنند کافی هست. قبل از اجرای تست به یکسری نکته توجه فرمایید:


1) در صورتی روی مرورگر کروم افزونه‌های دیگری مثل حذف کننده‌های تبلیغات، نظارت کننده‌های برگه و ... نصب کرده‌اید، خوب هست قبل از جاری ساختن تست Lighthouse تمامی افزونه‌ها را فعلا غیرفعال کنید.


2) عالی هست در هنگام ایفا تست سایر نرم‌افزارهایی که از پهنای باند اینترنت به کار گیری می‌کنند یا منابع مشقت بار‌افزاری (رم  و سی‌پی‌یو) زیادی استعمال می‌کنند ببندید.


3) آزمون لایت هاوس گوگل در شرایط بی آلایش بسیار سختگیرانه طراحی شده، اما با این اکنون گزینه‌‌ای به نام موقعیت دشوار شبیه‌سازی شده (Simulated throttling) در آن گنجانده شده تا این آزمون سخت‌تر شود. یعنی سرعت اینترنت و پردازشگر (CPU) تا حدی کاهش داده می گردد. هدف از این شغل شبیه‌سازی یک دستگاه با طاقت فرسا‌افزار و سرعت اینترنت ضعیف می‌باشد. این گزینه قبل از تست قابل تعیین است.


4) بعضی از ایراد‌ها و مشکلاتی که در نتایج تست گزارش می‌شود جای بحث دارد. یعنی خیلی از توسعه‌دهنده‌های وب، کارشناسان seo و دیجیتال مارکترها درباره درست یا خطا بودن آن بحث می‌کنند. برای مثال فرمت تصویر توصیه شده به وسیله گوگل در وبسایت‌ها WebP هست اما هنوز این فرمت کلیه جا استعمال نمیشود و در مقایسه‌های انجام شده تاثیر آن در‌حد انتظار نیست.


5) بخشی از گزارش مربوط به وب نرم‌افزار‌ها‌ (Progressive Web App) می‌باشد. در شرایطی‌که وب‌سایتی دارای نسخه وب‌اپ باشد نتایج آن در‌این بخش گزارش گردد. سرویس‌هایی مثل جیمیل، اوبر، پینترست و بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، نسخه وب‌اپلیکیشن دارند. یعنی سوای نیاز به نصب نرم‌افزار در همان فضا مرورگر می‌توانید از کل خدمات استفاده فرمائید و حتی در وضعیت آفلاین هم قابل به کار گیری می باشند.


در شیوه اول (Devtools) حالت گوشی از دسکتاپ غیر وابسته شده است. با تمرکز به اینکه نسخۀ موبایل و دسکتاپ اکثری از وب سایت‌ها متفاوت می باشند، میتوانید تست را برای حالت دلخواه ایفا نمائید.


اجرای Lighthouse

برای جاری ساختن تست شیت مورد نظر را باز فرمایید. روی افزونه لایت هاوس کلیک فرمایید یا Devtools را باز فرمایید.



در نصیب option افزونه یا منوی تنظیمات Devtools می توانید تست‌های مورد نیاز را گزینش نمایید.

گزینه‌های قابل انتخاب همان بخش‌های آزمون میباشند. شامل Performance، Accessibility، Best Practices، سئو و PWA که هر مورد را به دلخواه می توانید غیرفعال فرمائید. در Devtools دربین موبایل یا دسکتاپ یکی از را گزینش فرمایید.

Generate Report در افزونه یا Run Audit را در Devtools بزنید و جهت دریافت گزارش پاره ای صبر نمایید. گزارش در یک پنجره جدید باز میشود.



می‌توانید گزارش را در قالب‌های PDF، HTML و ... با انتخاب از منوی بالا سمت راست (سه نقطه) ذخیره فرمائید.



در بخش بالای گزارش دایره‌های رنگی با اعداد بین ۰ تا ۱۰۰ را می بینید که نمره نهایی هر بخش از آزمون می باشد. این اعداد از شاخص‌هایی به دست آمده‌اند که در ادامه گزارش با جزئیات بیشتر قابل مشاهده میباشند. رنگ سبز نشانگر حالت عالی، زرد یعنی معدل و قرمز ضعف شدید را علامت می‌دهد.

اینک برویم سراغ قسمت‌های مختلف این گزارش تا ببینیم برای بالا بردن این نمرات چه کارهایی قابل انجام است.


آزمون سرعت بارگذاری و همت کاغذ (Performance)

این آزمون جمعاَ بررسی می‌کند که کاغذ مورد نظر تا چه اندازه برای مشاهده و تعامل باصرفه‌سازی گردیده‌است. سرعت لود و فرایند بارگذاری دو فاکتور مهم در تلاش می باشند.


قطعا بخوانید: الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری روی جایگاه تارنما شما دارد؟

بار گذاری برگه مشمول چند مرحله است. در‌صورتی‌که ورقه‌ای به اصطلاح سنگین و سرعت اینترنت کاربر هم کم باشد، روند لود کاغذ برای کاربر قابل مشاهده خواهد بود. پی بردن این روند و گزینش شاخصی برای اندازه‌گیری آنچه کاربران در فرایند بارگذاری میبینند در پیشرفت در عملکرد وب سایت یاری می‌کند. به همین عامل شاخص‌هایی تعیین شده تا توسعه‌دهنده‌ها و طراحان تارنما بتوانند کوچکترین تغییرات را رصد کنند.


اکنون این شاخص‌ها را معرفی می کنیم.


شاخص‌ها (Metrics)

امتیاز نهایی بخش Performance از شاخص‌هایی به دست می‌آید که درپی معرفی می گردند. سهم تاثیرگذاری هرکدام از شاخص‌ها هم مختلف هست. در شرایطی که یه خرده غیر قابل درک بود طاقت کنید چون به دنبال هویدا‌تر می شود.