محتوا بن مایه بازاریابی دیجیتالی میباشد. در بهینه سازی هم محتوا به اندازه ای التفات دارااست که در شرایطی که از آن غفلت گردد، seo وبسایت را ناممکن می نماید. البته آیا تمامی محتواها میتواند به رسالت خویش شغل نمایند؟ حتماً نه.
یکی گونه های محتواهایی که مراحل درجه بندی آموزش سئو در مشهد وبسایت را مبتلا نقص می نماید، محتوای ضعیف یا این که Thin میباشد. دراین راهنما باهم میبینیم که محتوای ضعیف چیست، چهگونه بهینه سازی را پایین تأثیر قرار میدهد و چه طرز هایی برای اصلاح آن وجود داراست؟ آموزش سئو مشهد
مراد از محتوای ضعیف چیست؟
محتوای ضعیف یا این که Thin contentبه محتوایی گفته میگردد که بها متعددی برای خواننده گان خویش ساخت نمی نماید. اینگونه محتوایی قادر است کوتاه، معدود عمق، تکراری یا این که بی چگونگی باشد.
اصولاً هر محتوایی که برای جست و جوگر مالیات بر ارزش افزوده نداشته باشد، می تواند Thin content در حیث گرفته خواهد شد. از طرف دیگر، محتوای ضعیف بدین مفهوم میباشد که صفحه های شما محتوایی کیفیت بالا کافی برای پاسخگویی به نیازهای جست و جوگر ندارند.
تحت عنوان یک قاعده کلی، محتوای نادر بها در جست و جویبار گوگل جایگاه نیکی ندارد. زیرا این رضایت یوزرها میباشد که برای گوگل حق تقدم دارااست. این در حالی میباشد که محتواهای ضعیف به شدن یوزرها را دلسرد می نمایند. هیچ کاربری دوست ندارد در سود جست و جوی بار خویش یک محتوای تکراری ببیند یا این که محتوایی که صرفا یکسری توضیحات همگانی درباره زمینه مد لحاظ داده میباشد.
براین اساس درصورتیکه محتوایی نتواند یوزرها را راضی نماید، در سکو های رفیعتر گوگل هم جایی نخواهد داشت. محتواهای ضعیف هم مثلا محتواهایی میباشند که گوگل اشتیاقی برای اکران آنان در درجه های بلندتر ندارد.
موضوع محتوای ضعیف چه هنگامی دورازشوخی شد؟
در قبل، درجه بندی در گوگل بسیار گوناگون بود. آن روز ها فقطً اسکن برداری از محتواهای مرتبط از دیگر سایت ها می توانست وب سایت ها را به درجه های رفیعتر برساند.
البته گوگل هیچوقت از این نحوه راضی خلا! زیرا منجر میشد یوزرها از مشاهده این تمامی محتوای تکراری خسته شوند و از گوگل هم رضایت کافی را نداشته باشند. به علاوه این محتواهای بازیافتی اکثر زمان ها کیفیت خوب ذیل بودند و هیچ چیز نو یا این که مفیدی را به کاربرانی که درپی جواب به یک سؤال یا این که حل خلل بودند ارائه نمی دادند.
اما که خیلی از سئوکاران از این خصوصیت به عایدی خویش به کار گیری کردند و در حین سال ها به همین راحتی یوزرها را وارد سایتشان می کردند. البته در غایت به روزرسانی الگوریتم پاندای گوگل در سال ۲۰۱۱، سبب شد که وبسایت های بی چگونگی و با محتوای تکراری شناسایی شوند و درجه کمتری بگیرند.
به صورت با جزییات بیشتر الگوریتم پاندا تک تک صفحه های با محتوای نادر یا این که سوای محتوا و همینطور محتواهای تکراری و سرقت گردیده ای را که با لبریز کردن عبارات کلیدی و محتوای هرزنامه ایجاد گردیده بودند شناسایی میکرد.
چرا Thin content برای seo مضر میباشد؟
یک کدام از کلی ترین قواعد seo این میباشد که در شرایطی که تجربیات کاربری ضعیفی ارائه دهید، مرتبه خیر و خوبی نخواهید گرفت. محتواهای ضعیف هم یک کدام از نقش های اساسی را دراین معادله اجرا می نمایند. چراکه این محتواهای بی چگونگی خواننده گان را دلسرد کرده و در اکثر مواقع آنان را ناچار می نمایند که به سراغ منابع دیگر بروند.
اکنون رابطه seo و محتوای ضعیف چیست؟ محتوای ضعیف به طور بالقوه میتواند توان کلی تارنما شمارا در دیده مصرف کنندگان کم کند. این دستور مارک شمارا در کوتاه برهه زمانی و بلند بازه تأثیر منفی قرار میدهد و احتمال رجوع و برگشت یوزرها به تارنما شما کمتر خواهد بود. همچنین یوزرها را از مرحله خرید از وبسایت نیز به دور خواهد کرد.
“به صورت کلی Thin Content بی قیمت تلقی می گردد و کوشش seo را پایین سؤال میبرد. صفحاتی که محتوای ضعیف دارا هستند اقتدار کلی سایت را زیر میآورند و تنها با حذف، بهبود یا این که مخلوط صفحه ها میباشد که می اقتدار این زخم را برطرف کرد.”
در کنار این مورد ها، محتوای ضعیف در صفحه ها بی قیمت می تواند منجر خلل کنیبال شدن کلمه ها کلیدی نیز بشود. جایی که صفحه های اساسی با یکدیگر هم پوشانی داراهستند و نتوانسته اند هرمورد به تنهایی برای یک واژه و کلمه کلیدی منحصربهفرد بهینه سازی شوند. دراین حالت امتیاز بالایی که یک برگه میتواند به تنهایی بگیرد، دربین یکسری شیت بی چگونگی تقسیم می گردد و در غایت هیچ ورقه ای درجه بالایی نخواهد داشت.
ولی که دعوا کنیبالیزیشن ممکن میباشد در خصوص محتواهای ضعیف خیلی خودش را نشانه ندهد. چرا؟ جون صفحاتی با محتوای Thin معمولاً به هیچ عنوانً به مرحله سکو بندی نیکی نمیرسند که اکنون این سکو بخواهد در میان یک سری شیت تقسیم خواهد شد. با این درحال حاضر، به صورت بالقوه قادر است گوگل را سرگردان کرده و سبب نوسانات موقتا در درجه بندی گردد.
۶ نوع رایج محتوای ضعیف و نادر بها
اکنون که شما هم میدانید محتوای ضعیف چیست، احتمالاً با ما هم نظرید کهاین نوع محتوا ارزشی برای یوزرها تولید نمی نماید. به عبارت دیگر، این بدان مضمون میباشد که کمیت و چگونگی محتوای برگه شما رضایت نصیب وجود ندارد.
طبق تجارب معمولاً برخی از صفحه ها تارنما ها به صورت مشترک با ایراد محتوای ضعیف همپا میباشند. به این ترتیب درصورتی که ایده ای ندارید که دقیقاً کدام صفحه ها سایتتان با این خلل رو به رو می باشند، میتوانید عمل را با پژوهش همین صفحه های استارت نمایید.
به دنبال گونه های رایج محتوای Thin را باهم مرور میکنیم تا یافت کردن این محتواها در اینترنت سایتتان برایتان ریلکس خیس باشد.
محتوای وبسایت که فاقد عمق میباشد و برای استفاده کننده موءثر وجود ندارد
زیاد بودن محتوای یک کاغذ تنهاً به جهت عالی بودن آن وجود ندارد! به عبارت دیگر، صرفا به دلیل آنکه یک کاغذ داده ها متعددی داراست، بدین مفهوم وجود ندارد که سزاوار سکو بالا میباشد.
محتوای کیفیت خوب که آمادگی جایگاه بندی بالا را داشته باشد، به تمامی سؤالات و تردیدهایی که مخاطب ممکن میباشد داشته باشد، جواب می دهد. در واقع محتوا هنگامی پر ارزش میباشد که بی نقص و جامع و بر طبق با نیاز یوزرها باشد.
۲- محتوای تکراری در صفحه ها وبسایت
محتوای تکراری یا این که Duplicate یک درفش قرمز رنگ تبارک برای گوگل میباشد که هشدار میدهد این تارنما از دید محتوایی قادر وجود ندارد و مشتمل بر Thin Content میباشد. با این وجود، هنوز هم اکثری از سایت ها برای صرفه جویی در وقت یا این که هزینه محتواهای خویش ر در یکسری شیت تارنما اسکن می نمایند.
اعتنا نمایید که محتوای تکراری در هر شکل بی بها میباشد؛ حتی در صورتی یک محتوای بی نیاز و کیفیت بالا باشد. از جمله شاید یک نوشته ی علمی زمانبر ۲۰۰۰ کلمه و واژه ای داراست که به صورت مخصوص برای خودتان ساختوساز نموده اید. البته در حالتیکه این محتوا را دو یا این که چند دفعه در صفحه ها اینترنت سایتتان تکرار فرمائید، ارزشش را از دست میدهد و محتوای ضعیف به حساب آورده می شود. چراکه در هر شکل این محتوا تکراری میباشد و ارزشی برای یوزرها ساختوساز نمی نماید.
کلاً هنگامی دو یا این که یک سری تا از صفحه های شما دربردارنده داده ها یکسان یا این که بسیار شبیه میباشند، هم گوگل و هم یوزرها پایانی در زمینهی این که کدام ورقه منبع مهم داده ها میباشد سردرگم میشوند. این فرمان قادر است یوزرها را زده نماید و سکو بندی صفحه ها را هم با مشکل مواجه نماید.
۳- سرقت محتوا
یکی والا ترین مشکلات دنیای seo سرقت محتواست. شاید در سال های قبلی گوگل خیلی نمی توانست محتواهای تکراری را تشخیص دهد و ردیابی نماید؛ ولی امروز گوگل به لطف الگوریتم های ظریف خویش محتواهای تکراری را در وبسایت های گوناگون تشخیص میدهد و هیچ دلیلی برای اکران مجدد آنان نمی بیند.
بدین ترتیب محتواهایی که از منابع دیگر نسخه برداری برداری میشوند هم ضعیف محسوب میشوند. حتی در صورتیکه تنها بخشی از یک محتوا را نسخه برداری نمائید، گوگل از این محتواها درصد مشابهت میگیرد و بر طبق درصد به دست آمده بها وبسایت شمارا ذیل سؤال میبرد.
ضمن این، اسکن کردن مکرر از منابع و تارنما های دیگر می تواند اعتبار سایت شمارا کم کند و به نوبه خویش، در دراز زمان ایرادات عدیده ای از حیث seo برای وبسایت شما ساخت نماید.
4- صفحه ها Doorway
Pages Doorway صفحاتی می باشند که محتوای ضعیف و بی کیفیتی داراهستند که مملوء از لغات کلیدی میباشد. این صفحه های با تکرار بیشمار واژه و کلمه کلیدی بهینه سازی میگردند تا در حاصل گوگل به یوزرها اکران داده شوند (ولی در حالتی که گوگل پیش از درجه بندی متوجه هرزنامه بودن محتوای آنها نشود). ولی هنگامی یوزرها وارد آن میشوند، بلافاصلهً به شیت دیگری منتقل میشوند که معمولاً دربرگیرنده تبلیغات میباشد.
این صفحه ها کارایی دارا هستند که کردار یوزرها را ویرایش کرده و آنهارا با گمراه کردن، در مسیری پیش ببرند که خودشان میخواهند. البته همان گونه که می قدرت پیشبینی کرد، حتی در حالتی که گوگل متوجه این فریب نشود و وب سایت را جریمه نکند، یوزرها از تارنما زده گردیده و بلافاصلهً آن را شکاف می نمایند.
ولی امروزه با اعتنا به گسترش هایی که الگوریتم های گوگل داشته اند، مشاهده این متاع صفحه های بسیار کمتر از پیشین میباشد. مثلا در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تعدادی تارنما جعلی دانمارکی بودند که از صفحه ها Doorway برای تبلیغ بیت کوین به کارگیری می کردند. البته گوگل کلیه آن ها را شناسایی کرد.
۵- محتوای ضعیف در صفحه ها گروه، برچسب یا این که مولف
صفحه ها گروه بندی، برچسب یا این که برگه مرتبط با هر مولف، از همه گیرترین مثال های محتوای معدود بها میباشند. این بهاین ادله میباشد که چنانچه دوران نسبتاً متعددی از کار این وب سایت می گذرد، احتمالاً چندین محتوا از قبلی درین صفحه ها باقیمانده و هم اکنون کسی حواسش به آن ها وجود ندارد.
از جمله، اینترنت وب سایت هایی که بلاگ های فعال داراهستند و به یوزرها مهمان اذن میدهند که محتوای خویش را در آن تارنما ها منتشر نمایند، اکثر زمان ها صفحه ها تالیف کننده بسیار معدود ارزشی دارا هستند.
به علاوه شاید تعداد متعددی شیت تگ یا این که به عبارتی برچسب منحصر تولید نموده اید که سبب گردیده ساختار اینترنت سایتتان به معمایی برای موتورهای جست و جو تبدیل خواهد شد. به خصوص راجعبه تارنما های فروشگاهی که اکثر اوقات با ده ها (یا این که حتی صدها) ورقه خالی گروه بندی یا این که مال یار و همدم می باشند.
برای مدیر صفحاتی مانند این، مدام خوب میباشد صفحه های سایت خویش را به طور عصر ای محاسبه نمائید. آنگاه صفحاتی را کهاین خلل را داراهستند، آپ دیت یا این که حذف فرمائید. یا این که میتوانید آنانرا به صفحه ها دیگر ریدایرکت نمایید یا این که امکان Noindex را برای آن ها تعریف و تمجید نمائید تا موتورهای جست و جو آنهارا ایندکس نکنند.
۶- صفحه های بسیار زیاد با تبلیغات پاپ آپی یا این که پنجره های بازشو
احتمالاً شما هم با صفحاتی رو به رو گردیده اید که پراز تبلیغات پاپ آپی میباشند که بستنشان هم شغل راحتی وجود ندارد! صفحاتی با تبلیغات زیاد و پنجره های بازشو، اکثر وقت ها بوسیله گوگل تحت عنوان محتوای ضعیف در حیث گرفته میشوند. این محتواها برای مخاطب آخری رضایت نصیب نیستند و تبلیغاتشان مزاحم مخاطب گردیده و تجربیات مخاطب را به یک فاجعه تبدیل می نمایند.
برخی مواقع (بسته به فناوری گزینه استعمال) ممکن میباشد ربات های گوگل نیز بوسیله پنجره های بازشو مسدود شوند. یعنی این ربات ها محتوای مهم برگه را نمی بینند و تنها پنجره بازشو را تحت عنوان محتوای اساسی ورقه در حیث میگیرند. اشکار میباشد که اینگونه اتفاقی به جایگاه بندی آن ورقه صدمه متعددی میزند.
خط مش تشخیص محتوای ضعیف چیست؟
شناسایی محتوای ضعیف سایت های خرد یا این که میانگین را می شود به شکل دستی جاری ساختن بخشید. ولی به طور طبیعیً در شرایطیکه پروژه تعالی خیس باشد یا این که پای یکسری پروژه دربین باشد، فعالیت مشقت بار خیس میباشد.
البته نگران نباشید! راه و روش های سریع تری هم برای رسیدگی و شناسایی محتوای ضعیف وجود دارااست. به دنبال 5 طرز تشخیص محتواهای ضعیف یا این که Thin را باهم میبینیم.
1- صفحه ها ضعیف را در Google Search Console ارزیابی نمائید
گوگل سرچ کنسول یک کدام از شایسته ترین ابزارهایی میباشد که با آن میتوانید محتوای ضعیف را شناسایی فرمائید. مهمترین قابلیت و امکان این ابزار، اکران بصری داده های کاربردی میباشد. البته امکان دیدنی دیگر آن هم این میباشد که به شما نماد میدهد که گوگل دقیقاً وبسایت شمارا چه گونه می بیند. یعنی نگرش این ابزار، صحیح مثل بینش خویش موتور جست و جویبار گوگل میباشد.
هم اکنون چطور محتوای ضعیف را در گوگل سرچ کنسول پیدا کنیم؟ یک شیوه بهتر، پژوهش صفحاتی میباشد که از موتور جست و جو ترافیکی نمی گیرند. یعنی می بایست در پی پست ها و صفحاتی بگردید که تا قبل از اینً به آن ها فرصت کافی برای سکو بندی داده اید؛ البته نتوانسته اند ترافیک نیکی را برایتان بیاورند. این دستور قادر است علامت دهد که آن برگه دربرگیرنده محتوای ضعیف (یا این که نسبتاً ضعیف) میباشد.
ضمن این، خوب میباشد محرمانه به هم به نصیب «Manual Actions» بزنید که در قسمت «Security & Manual Actions» قراردارد. دراین شیت میتوانید مشاهده کنید که آیا پیش از اینً به نوعی جریمه گردیده اید یا این که خیر؟
در غایت، بخش «Coverage» هم داده ها بسیار خیر را در ارتباط طریق مشاهده صفحه ها شما بوسیله گوگل میدهد. بعداز ورود بهاین نصیب، ورقه «Excluded» را بگردید تا همگی صفحاتی را که گوگل تصمیم گرفته در فهرست ایندکس خویش قرار ندهد مشاهده کنید.
برخی از مشکلاتی که دراین قسمت به آن ها اشاره میگردد عبارتند از:
به وسیله ربات ها خزیده گردیده، البته اکنون نمایه نشده میباشد.
تکراری میباشد، سوای استاندارد تعیین گردیده به وسیله استفاده کننده.
تکراری میباشد،URL ارسالی تحت عنوان لینک و پیوند متعارف (Canonical) تعیین نشده میباشد.
تکراری میباشد، پیوند متعارفی که گوگل تعیین می نماید از لینک و پیوند متعارفی که استفاده کننده تعیین می نماید مختلف میباشد.
2- پارامترهای URL صفحه های را رسیدگی فرمائید
این ایراد را هم در به عبارتی ابزار گوگل سرچ کنسول پیدا میکنیم. در منوی اساسی این ابزار روی «Settings» کلیک فرمائید. بعد از آن در قسمت «Crawl Stats» مورد «Open Report» را تعیین فرمایید.
درین شیت و در قسمت «Crawl requests breakdown» روی«OK (200)» در ذیل ورقه «By Response» کلیک فرمائید.
با این شغل فهرستی از تمامURL های معتبری که بوسیله Google خزیده گردیده اند، یاور با تاریخ ارائه میشود. اینجا می بایست به دنبالURL هایی باشید که دربردارنده پارامترهای مشابهی باشید که معمولاً محتوای ورقه را تغییرو تحول نمی دهند. در اینجا مثال ای از پارامتری را میبینید که حتی از آن در تارنما استعمال هم نمیشود؛ ولی هنوز به نوعی به وسیله گوگل خزیده می گردد (معمولاً ربات ها و اینترنت وب سایت های هرزنامه سبب آن میشوند).
۳- کلمه ها کلیدی مهم خویش را در یک Rank Tracker رصد فرمائید
یکی بی آلایش ترین طریق های شناسایی محتوای ضعیف چیست؟ فعالسازی یک Rank Tracker یا این که ردیاب درجه که قادر است شمارا باگاز از ایرادات محتوایی سایتتان مطلع نماید. ایفا این فعالیت قادر است به کشف کردن هر دو نقص محتوای ضعیف و کنیبال شدن لغت ها کلیدی یاری دهد. با اینگونه هشدارهایی، میتوانید دائماً گوش به زنگ باشید که آیا یک ورقه در مرتبه بندی افت می نماید یا این که تماما از فهرست بیرون میشود؟
از جمله یکی وب سایت های مطرح جهان مدتی پیش به یاری یکRank Tracker توانست باگاز یک خلل اساسی را در یک کدام از مقالهها خویش پیدا کرده و برطرف نماید. ایراد این بود که گوگل تصمیم گرفته بود که یکی پست های آنها را به لهجه آلمانی برای کلمه ها کلیدی انگلیسی فهرست نماید. از آنجایی کهاین وبسایت پیش از اینً یک ورژن انگلیسی از به عبارتی محتوا داشت، آن پست مهم از جایگاه ۳ به شیت انتها برای واژه و کلمه کلیدی اساسی خویش افت مرتبه پیدا کرد!
به این ترتیب حتی درصورتیکه الگوریتم های گوگل خطا نمایند، پژوهش و رفع سریع اینگونه مسائلی میتواند تارنما را نجات دهد.
۴- عنا وین و توضیحات مِتای تکراری را پیدا نمایید
تایپ کردن عنوان ها مهم ورقه و توضیحات مِتا مداقه بسیار دارااست. زیرا در غیر این شکل، گوگل و یوزرها راجعبه محتوای متبوع سرگردان خواهند شد. هم اکنون داشتن دو شیت که تیتر و توضیح مِتای یکسانی داراهستند، احتمالاً علامت دهنده وجود محتوای تکراری میباشد که زیرمجموعه محتواهای ضعیف به حساب آورده می شود.
با به کارگیری از یک ابزار خزنده تارنما مثل «Screaming Frog» میتوانید باگاز رسیدگی فرمائید که آیا هرکدام از تگ های تیتر برگه یا این که توضیحات متا تکراری میباشند یا این که نه؟
اپلیکیشن اسکریمینگ فراگ را میتوانید از تارنما های دارای اعتبار اهل ایران دانلود کرده و روی دسکتاپ نصب نمایید. آنگاه تنها بایستی نشانی اینترنت سایتتان را در نوار بالای اپ بنویسید. تعدادی دقیقه ارتفاع میکشد تا این ابزار آحاد سایتتان را رصد نماید.
آنگاه میتوانید از منوی سمت راست قسمت های پایین را پیدا نمائید و مورد «Duplicate» را برایشان گزینش فرمایید. در حالتیکه صفحاتی با خصوصیات تکراری باشند، لینکشان سمت چپ نرمافزار نشان داده میشود.
Page titles
Meta description
H1
H2
۵- از خزنده تارنما برای یافتن محتوای تکراری به کار گیری فرمایید
واپسین شیوه کاربردی برای شناسایی محتوای تکراری و ضعیف چیست؟ این که گشوده هم به سراغ ابزاری مثل Screaming Frog بروید و این توشه محتواهای تکراری را پیدا فرمایید.
برای این فعالیت مراحلی که در طرز قبل گفتیم را طی نمائید و این توشه مورد «Content» را پیدا کرده و روی زیرتیتر «Duplicate» کلیک فرمائید.
اما در شرایطیکه روی داپلیکیت بودن محتوای خاصی مشکوک میباشید، ابزارهای بی آلایش تری هم وجود دارا هستند. به عنوان مثال میتوانید از ابزارهای رایگانی مانند «DupliChecker» و «Siteliner» به کار گیری فرمایید. درین ابزارها کافی میباشد لینک و پیوند محتوای مد نظرتان را وارد فرمائید. آنگاه این ابزارها آحاد فضای اینترنت را جست و جو می نمایند و در شرایطیکه محتوایی تکراری در وب سایت شما یا این که تارنما های دیگر پیدا نمایند اکران میدهند.